Klang- og syngeskål, XL

kr. 26.250,00 inkl. moms

Unik håndfremstillet, graveret gammel tibetansk klang- og syngeskål fra Nepal

På lager

Beskrivelse

Håndfremstillet tibetansk klang- og syngeskål fra Nepal.

En unik, gammel skål – håndgraveret med mange, meget smukke symboler og mønstre.

Indvendigt graveret med Padmasambhava, også kendt som Guru Rinpoche. Han er en af de vigtigste boddhisattvaer indenfor den tibetanske/nepalesiske buddhisme kendt som vajrayana buddhismen. Han underviste i vajravana i Tibet ca. i det 8.-9. århundrede.
På skålens inderside ses drager, Garuda, traner, mange småfugle, Den Uendelige Knude og Lotus Blomster indgraveret.

Udvendigt dekoreret med De 5 Dhyana Buddhaer, tigre, elefanter, løver, hjorte og bjørne afbildet i et smukt bjerglandskab, samt Visvavajra og De tibetanske lykkebringende / velstandssymboler på bunden (se nærmere beskrivelser nedenfor).

Måler 29 cm i diameter og 12,5 cm i højden.
Vejer 2.700 g.
Tone Db
Inkl. et underlag, en trækølle og en filtkølle.

Lyt til klang- og syngeskålen her:

Klang- og syngeskålene stammer fra den tibetanske buddhistiske kultur i Himalaya, hvor de kan dateres helt tilbage til Kina for ca. 3000 år siden.

De 5 Dhyani Buddhaer (meditations Buddhaer), som er afbildet på  denne klang- og syngeskål, stammer fra den nepalesiske / tibetanske buddhisme og repræsentererer universets midtpunkt og de fire verdenshjørner. 
Mudras (hånd- eller finger-stillinger) er en ikke-verbal form for kommunikation vi ofte ser på Buddhistiske/ Hindusistiske skulpturer og malerier. Disse mudras indeholder hver især en esoterisk symbolik og kan i en spirituel praksis bruges til at komme i kontakt og arbejde med ens dybere bevidsthed.

En anden interessant betydning af Mudras, er betydningen forbundet med vores fem fingre. Hver af vores fingre, er identificeret med et af de fem elementer – tommelfinger (ild/Agni), pegefinger (luft/Vayu), langefinger (æter/Aakasha), ringefinger (jord/Prithivi) og lillefinger (vand/Varun).

  1. Dharmachakra Buddha Mudra – Vairochana
    Den første af de 5 Dhyani Buddhaer.
    Vairochana står for at overvinde uvidenhed og udvikle visdom. Han kaldes “oplyseren”.
    Han forbindes med universets midtpunkt.
    Dharmachakra mudra er håndstillingen for lærdom og symboliserer foreningen af ​​de fem elementer i den materielle verden (jord, vand , ild, luft og æter) med den åndelige (bevidsthed).
  2. Bhumisparsa Buddha Mudra – Akshobhya
    Den anden af de 5 Dhyani Buddhaer.
    Akshobhya kaldes “Den urokkelige” og hjælper til at vende vrede til visdom.
    Han forbindes med øst, farven bå-sort og elementet vand.
    Almisseskålen ses som et hellig symbol på Buddhaen og hans lære, og at give almisse til munkene, der bærer dem, er en anerkendelse af dharmaen og en ære og velsignelse for giveren.
    Bhumisparsa mudra (røre ved jorden / jordvidne) repræsenterer øjeblikket af Buddhas opvågning, da han hævder jorden som vidne til hans oplysning.
  3. Varada Buddha Mudra – Ratna Sambhava
    Den tredie af de 5 Dhyani Buddhaer.
    Ratna Sambhava symboliserer udvikling af ligestilling og lighed, samt ødelæggelse af grådighed og stolthed.
    Han forbindes med syd, farven gul eller guld, forår og elementet jord.
    Varada mudra består af 5 udstrakte fingre og symboliserer følgende fem perfektioner:

    • Generøsitet
    • Moral
    • Tålmodighed
    • Indsats
    • Meditativ koncentration
  4. Dhyana Buddha Mudra – Amitabha 
    Den fjerde og ældste af de 5 Dhyani Buddhaer.
    Amitabha kaldes også Buddha af uendeligt lys og liv.
    Han forbindes med vest, farven rød og elementet ild.
    Dhyana mudra er håndtegnet for visdom og medfølelse.
  5. Abhaya Buddha Mudra – Amoghsiddhi
    Den femte af de 5 Dhyani Buddhaer.
    Amoghsiddhi betyder “Almægtig erobrer” eller “Den, der opnår alt”
    Han forbindes med nord, efterår, farven grøn og elementet luft/vind.
    Abhaya mudra er tegnet for beskyttelse og frygtløshed.

Garuda

Dzogchen Tantras, den gamle lære, taler om en mytisk fugl, garudaen, som er udklækket fuldt udvokset. Dette billede symboliserer vores oprindelige natur, som allerede er helt perfekt.
Garudaen har alle sine vingefjer fuldt udviklet inde i ægget, men den kan ikke flyve, før den klækkes. Først i det øjeblik, hvor skallen revner, kan den sprænge ud og svæve ind i himlen. På samme måde fortæller mestrene os, at buddhismens kvaliteter er tilsløret af kroppen, og så snart kroppen kasseres, vil disse kvaliteter fremstå lysende og klare.

I traditionel indisk mytologi var garuḍa en gyldenvinget fugl, der var guddommeliggørelsen af solens glans; Således tjente den ligesom phoenix i vestlig mytologi som et symbol på ild eller flammer. Hos tibetanerne havde Garuda en menneskelig krop. Garuḍaer var de dødelige fjender af Nāgas og slanger.

Drager

Drager eller Nagaer siges at være beskyttere af buddhister og af naturen.

Mange troende tilbyder dem juveler og mad for at bestikke dem til at give velstand.

Ifølge troen skænker drager velstand til dem, der beskytter miljøet og ødelægger dem, der skader naturen. De er ofte portrætteret viklet rundt om en Buddhas trone og beskytter ham mod al skade.

Traner

I buddhismen er tranen et symbol på visdom, oplysning og medfølelse. Det er ofte afbildet som en budbringer mellem jorden og himlen, der bærer budskaber fra guderne til folket. Tranen er også forbundet med begrebet mindfulness, som er en central del af buddhistisk filosofi.

Løve

Løven har været et symbol på styrke, tapperhed og loyalitet i århundreder. I buddhismen repræsenterer Løven Buddhas fødsel og er forbundet med Buddhas tapperhed i at udfordre tidens uretfærdigheder.

Det menes også, at Buddhas stemme var som en løves brøl: stærk, klar og kraftfuld.

Flere malerier viser løven, der vogter Buddhas trone eller står lige ved siden af ​​Buddha og beskytter ham; dermed fordobles dyret som et symbol på styrke, mod og beskyttelse.

Hjorte

Hjorten er et af de vigtigste dyr i buddhistisk symbolik. Den ses ofte stående på hver side af en buddhist og besidder alle de kvaliteter, der er værdsat i buddhismen.

Den opholder sig fredeligt, harmonisk og blidt blandt andre. Den skader ikke andre og betyder renhed og garanteret sikkerhed i buddhismen.

Mange afbildninger viser to hjorte, der sidder og stirrer på Dharma-hjulet med glæde i deres udtryk. I nogle fortællinger siges buddhister at være født som hjorte i deres tidligere liv.

Bjørne

Bjørne repræsenterer tapperhed, styrke, beskyttelse og maskulin energi.

Tigre

De siges at repræsentere ubetinget selvtillid, disciplineret bevidsthed, venlighed og beskedenhed.

I tantrisk buddhisme repræsenterer tigerskindet forvandlingen af ​​vrede til visdom og indsigt, og tilbyder også beskyttelse til den mediterende mod udefrakommende skade eller åndelig indblanding. Tiger-ikoner i tibetansk buddhisme er mest udbredt i det østlige Tibet og optræder på flere møbler og tæpper her end noget andet sted i Tibet.

Elefanter

Elefanter er hellige dyr i Indien. De er majestætiske skabninger, der repræsenterer skønhed, styrke, intelligens, værdighed og fred.

Elefantens store ører indikerer behovet for at lytte til Dharmaen eller Buddhas lære. En elefants egenskaber, såsom lydighed, standhaftighed og ro, betragtes som ideelle træk i buddhismen.

Visvavajra

Vajraen symboliserer Buddhas sind, den lysende klarhed og den aktive medfølelse.

Tibetanske velstands- / lykke-symboler

Fisk: renhed og oplysning
Parasol: en royal krone og beskyttelse mod elementerne
Banneret: en sejrende kamp
Lotus-blomst: renhed og oplysning
Konkylie: Buddhas tanker
Den uendelig knude: evig harmoni
Dharma-hjulet: viden
Skatte-vasen: ubegrænset rigdom

 

I dag anvendes klang- og syngeskålene fortrinsvis til meditation, klangmassage, yoga mm.

Hver skål er unik. Klang- og syngeskålene eller healingskåle, som de også kaldes, er fremstillet i hånden lige fra “udbankningen” af metallet til de smukke dekorationer. Metallegeringen er helt speciel og består af 7 forskellige metaller: Guld, sølv, kviksølv, kobber, jern, tin og bly.

Skålene er alle nøje udvalgte og direkte importeret fra Nepal.

 

Yderligere information

Vægt 2,7 kg