Beskrivelse
Håndfremstillet tibetansk klang- og syngeskål fra Nepal.
En unik, gammel skål – håndgraveret med mange, meget smukke symboler og mønstre.
Indvendigt graveret med Avalokitésvaras, også kaldet Padmapani, symboliserer Buddhas medfølelse. Denne bodhisattva kan være afbildet forskelligt – beskrevet og fremstillet i forskellige kulturer som enten han- eller hunkøn. I Tibet er han kendt som Chenrezig og i Kina som Guanyin (her særlig venlig overfor kvinder).
Ifølge Kāraāavyūha Sūtra siges solen og månen at være født fra Avalokiteśvaras øjne, Shiva fra hans pande, Brahma fra hans skuldre, Narayana fra hans hjerte, Sarasvati fra hans tænder, vinden fra hans mund, jorden fra hans fødder, og himlen fra hans mave.
På skålens inderside ses drager og Garuda indgraveret.
Udvendigt dekoreret med De 5 Dhyana Buddhaer, elefant, påfugl, løve, Garuda og hest afbildet i et smukt bjerglandskab, samt Visvavajra omkranset af Lotus Blomst på bunden (se nærmere beskrivelser nedenfor).
Måler 30,5 cm i diameter og 13 cm i højden.
Vejer 2.780 g.
Tone G-Gb
Inkl. et underlag, en trækølle og en filtkølle.
Lyt til klang- og syngeskålen her:
Klang- og syngeskålene stammer fra den tibetanske buddhistiske kultur i Himalaya, hvor de kan dateres helt tilbage til Kina for ca. 3000 år siden.
De 5 Dhyani Buddhaer (meditations Buddhaer), som er afbildet på denne klang- og syngeskål, stammer fra den nepalesiske / tibetanske buddhisme og repræsentererer universets midtpunkt og de fire verdenshjørner.
Mudras (hånd- eller finger-stillinger) er en ikke-verbal form for kommunikation vi ofte ser på Buddhistiske/ Hindusistiske skulpturer og malerier. Disse mudras indeholder hver især en esoterisk symbolik og kan i en spirituel praksis bruges til at komme i kontakt og arbejde med ens dybere bevidsthed.
En anden interessant betydning af Mudras, er betydningen forbundet med vores fem fingre. Hver af vores fingre, er identificeret med et af de fem elementer – tommelfinger (ild/Agni), pegefinger (luft/Vayu), langefinger (æter/Aakasha), ringefinger (jord/Prithivi) og lillefinger (vand/Varun).
- Dharmachakra Buddha Mudra – Vairochana
Den første af de 5 Dhyani Buddhaer.
Vairochana står for at overvinde uvidenhed og udvikle visdom. Han kaldes “oplyseren”.
Han forbindes med universets midtpunkt.
Dharmachakra mudra er håndstillingen for lærdom og symboliserer foreningen af de fem elementer i den materielle verden (jord, vand , ild, luft og æter) med den åndelige (bevidsthed). - Bhumisparsa Buddha Mudra – Akshobhya
Den anden af de 5 Dhyani Buddhaer.
Akshobhya kaldes “Den urokkelige” og hjælper til at vende vrede til visdom.
Han forbindes med øst, farven bå-sort og elementet vand.
Almisseskålen ses som et hellig symbol på Buddhaen og hans lære, og at give almisse til munkene, der bærer dem, er en anerkendelse af dharmaen og en ære og velsignelse for giveren.
Bhumisparsa mudra (røre ved jorden / jordvidne) repræsenterer øjeblikket af Buddhas opvågning, da han hævder jorden som vidne til hans oplysning. - Varada Buddha Mudra – Ratna Sambhava
Den tredie af de 5 Dhyani Buddhaer.
Ratna Sambhava symboliserer udvikling af ligestilling og lighed, samt ødelæggelse af grådighed og stolthed.
Han forbindes med syd, farven gul eller guld, forår og elementet jord.
Varada mudra består af 5 udstrakte fingre og symboliserer følgende fem perfektioner:- Generøsitet
- Moral
- Tålmodighed
- Indsats
- Meditativ koncentration
- Dhyana Buddha Mudra – Amitabha
Den fjerde og ældste af de 5 Dhyani Buddhaer.
Amitabha kaldes også Buddha af uendeligt lys og liv.
Han forbindes med vest, farven rød og elementet ild.
Dhyana mudra er håndtegnet for visdom og medfølelse. - Abhaya Buddha Mudra – Amoghsiddhi
Den femte af de 5 Dhyani Buddhaer.
Amoghsiddhi betyder “Almægtig erobrer” eller “Den, der opnår alt”
Han forbindes med nord, efterår, farven grøn og elementet luft/vind.
Abhaya mudra er tegnet for beskyttelse og frygtløshed.
Garuda
Dzogchen Tantras, den gamle lære, taler om en mytisk fugl, garudaen, som er udklækket fuldt udvokset. Dette billede symboliserer vores oprindelige natur, som allerede er helt perfekt.
Garudaen har alle sine vingefjer fuldt udviklet inde i ægget, men den kan ikke flyve, før den klækkes. Først i det øjeblik, hvor skallen revner, kan den sprænge ud og svæve ind i himlen. På samme måde fortæller mestrene os, at buddhismens kvaliteter er tilsløret af kroppen, og så snart kroppen kasseres, vil disse kvaliteter fremstå lysende og klare.
I traditionel indisk mytologi var garuḍa en gyldenvinget fugl, der var guddommeliggørelsen af solens glans; Således tjente den ligesom phoenix i vestlig mytologi som et symbol på ild eller flammer. Hos tibetanerne havde Garuda en menneskelig krop. Garuḍaer var de dødelige fjender af Nāgas og slanger.
Drager
Drager eller Nagaer siges at være beskyttere af buddhister og af naturen.
Mange troende tilbyder dem juveler og mad for at bestikke dem til at give velstand.
Ifølge troen skænker drager velstand til dem, der beskytter miljøet og ødelægger dem, der skader naturen. De er ofte portrætteret viklet rundt om en Buddhas trone og beskytter ham mod al skade.
Påfugl:
Påfuglen anses for at være en legemliggørelse af Bodhisattvaerne. Når fuglen spreder sine fjer, er det sidestillet med, at Bodhisattvaerne spreder deres tusinde arme og åbner deres tusinde øjne. Andre grunde til, at påfuglen er symbolsk i buddhismen omfatter dens evige fjendskab med slangen.
Ifølge troen dræber påfuglen slangen og omdanner dens gift til nektar, hvilket betyder buddhisters evne til at tage den negative energi ind og omdanne den til positiv energi.
Det repræsenterer også Bodhisattvaernes evne til at tage uvidenhed og transformere den til visdom/oplysning.
Påfuglens smukke farver symboliserer skønheden ved positive tanker i buddhismen.
Løve
Løven har været et symbol på styrke, tapperhed og loyalitet i århundreder. I buddhismen repræsenterer Løven Buddhas fødsel og er forbundet med Buddhas tapperhed i at udfordre tidens uretfærdigheder.
Det menes også, at Buddhas stemme var som en løves brøl: stærk, klar og kraftfuld.
Flere malerier viser løven, der vogter Buddhas trone eller står lige ved siden af Buddha og beskytter ham; dermed fordobles dyret som et symbol på styrke, mod og beskyttelse.
Fønix
Føniks er et vigtigt mytisk væsen med rødder i kinesiske, japanske og andre asiatiske kulturer.
I buddhismen er det et helligt dyr, der symboliserer fred, velstand og harmoni. Buddhister tror, at Føniks kun dukker op, når der er fred i landet og forsvinder under kaosset.
Den majestætiske fugl repræsenterer også opnåelsen af oplysning. De siger, at Føniks bryder i flammer ved døden og rejser sig fra sin egen aske, genfødt.
Hest
Hesten symboliserer styrke, loyalitet, energi og indsats. Disse kvaliteter er et must for dem, der begiver sig ud på deres spirituelle rejse i buddhismen.
I nogle buddhismegrene betegner den vilde hest også den hurtighed og hurtighed, hvormed sindet opnår frihed fra verdslige problemer og materialistiske fornøjelser.
Hesten repræsenterer også held og lykke og ses ofte på flag som et symbol på håb og en bøn om, at tingene må gå godt.
Elefant
Elefanter er hellige dyr i Indien. De er majestætiske skabninger, der repræsenterer skønhed, styrke, intelligens, værdighed og fred.
Elefantens store ører indikerer behovet for at lytte til Dharmaen eller Buddhas lære. En elefants egenskaber, såsom lydighed, standhaftighed og ro, betragtes som ideelle træk i buddhismen.
Visvavajra
Vajraen symboliserer Buddhas sind, den lysende klarhed og den aktive medfølelse.
Lotus-blomst symboliserer renhed og oplysning
I dag anvendes klang- og syngeskålene fortrinsvis til meditation, klangmassage, yoga mm.
Hver skål er unik. Klang- og syngeskålene eller healingskåle, som de også kaldes, er fremstillet i hånden lige fra “udbankningen” af metallet til de smukke dekorationer. Metallegeringen er helt speciel og består af 7 forskellige metaller: Guld, sølv, kviksølv, kobber, jern, tin og bly.
Skålene er alle nøje udvalgte og direkte importeret fra Nepal.